lördag 11 april 2015

Nu får det FAN vara nog!

Det är dags att vi vaknar upp igen från vår hälsohets. Inte att vi lever nyttigare och äter allt mer och mer ren mat. Utan denna hets över grannen vad den åstadkommer mot vad jag åstadkommer. Från den dagen jag började sätta upp mål för hur mycket jag ska gå ner på hur kort tid Sen dess har jag varit i konstant stress i min kropp över min vikt. Innan det det första 1,5 året var jag inte stressad och kilona dom "rann" av en så att säga.




 Jag vet att jag skriver ofta om just detta men det är för att DU ska slippa göra samma misstag som jag och för att påminna mig själv om hur det var när jag började. Sen kan jag nästan lova att när Katrin Z ( första gången) och Åse aka 56kilo  eller  Annika Dahlqvist  inte hade detta stress problem för då var det ingen hets över vem som gått ner mest på kortast tid. Det var det ju inte för mig heller i början. Men så fort jag börja sätta mål då tog det tvär stopp. Så direkt man ser ett inlägg på någon av alla Facebook sidorna om hur snabbt kan man gå ner?  eller har ätit lchf nu strikt i snart två månader och det händer inget vad gör jag för fel? Bara så man vet när man börjar med lchf är att det är inget quick fix. Det finns inga genvägar. JA det kommer ta tid. Inte en veckan en månad utan det kommer kanske ta 6 månader innan din kropp är omställd helt

Sen så finns det ju andra saker som också hämmar viktminskningen. Som "fuskdagar" för mycket protein och för lite fett, men jag tror helt ärligt att 70% av alla fall som det går segt som fan eller inte alls är stress. Du är stressad över att du vill ju vara lika smal som hon som började för flera år sen. Där ligger själva grejen. Jag både tror och har testat själv nu och jag vet ju varför jag går upp i vikt och varför jag inte går ner när jag borde. Jo STRESS  hela min kropp är sönderstressad både å grund av att jag måste gå ner och hålla vikten för nu står det ju om mig i tidningar högt och lågt.( Viket är hur kul som helst och jag är så tacksam för det)  Sen inte tala om på mitt jobb. Nu är jag sjukskriven och detta för jag krascha totalt här i ett utmattningssyndrom som jag kämpar med varje dag.



Nej lchf är ingen genväg på något sätt det som skiljer sig från andra livsstilar är att du får vara mätt när du går ner i vikt vilket gör det lite lättare. Sen den goda maten. Men det finns ju även i denna kosthållning fallgropar som i alla andra. I denna skulle jag säga att i mitt fall och jag tror många med mig.Så är det alla bakverk och sånt substitut till bröd och bullar som är gott och lätt att göra då blir det lätt att man överäter. Sen ser man ju att det sa fikas varje dag hit och dit. Klart att man inte går ner. Även om dom är lchf vänliga så blir det inte rätt ändå. För mig är det det söta som inte vill sluta stoppas in i min mun. Som om jag till exempel gör lchf glass. På grädde äggulor mascarpone lite sötning och bär typ hallon. Då vet jag att jag äter tills det är slut. Det finns inget stopp. Jo en liten stund sen på det igen. Lika med bullar tar en och sen en till och efter en stund en till och oops där var hela plåten i magen.

Detta beteende är inget konstigt alls hos en överviktig människa. Detta är ett mat och sockermissbruk som ligger i "vår" natur. VI äter tills det är slut det är lite som om vi inte tror att vi kommer få någon mat mer för resten av ens liv. Ska fundera på hur hjärnan tänker nästa gång jag får en cravings attack. För ja jag får dom precis som vem som helst. Ibland klarar jag av att stå i mot men ibland så går det inte det är som om någon tar över hjärnan på en och man blir lite radiostyrd. Då ska jag försöka tänka på hur jag tänker och vad jag känner.

Kan vi bara sluta stressa snälla, fan vi ska ju leva livet medans vi har det. #yolo You Only Live Ones Kan vi inte vända stress trenden till en njut bara och hälsosam kost och livsstil. So what om den tar några månader extra då. Vafan maten är ju god man får ju njuta av den och sommaren och livet. Alla grillningar och sol och bada stunder och inte tala om båt turer som iallafall jag kommer ta. Finns massa öar ute i skärgården som man kan utforska. :)

Njut njut njut det är vad vi ska göra inte stressa stressa stressa. Kan vi hjälpa varann och påminna varann att inte stressa utan låta det ta den tid det tar och njuta njuta njuta.



Idag är nu min första dag med fläskkött och fett i 5 dagar. Sen 5 dagar ägg och fett igen. Så idag började dagen med smörstekt fläskkotlett smör och beasås till. Men sååååå gott alltså det finns inte ord som kan beskriva hur gott det var. Har varit sugen på kött nu i flera dagar, :)

Nu blir det att göra en kaffe och ta med sig ut i naturen i morgon ska det ju eventuellt bli  skit väder igen så man får passa på när solen skiner och himlen är blå. :)









Detta ska jag ut till så vi hörs i morgon! 

Puss och kram på er! 

Thess




11 kommentarer:

  1. Våga vägra våg är ett försök att hjälpa våra vänner som sliter mest.
    Vi måste sluta tävla i allt. Jag är nöjd med att må bättre idag än vad jag gjorde tidigare, de räcker för mig. Om du är friskare än mig har ingen betydelse för hur jag mår. Jag skall göra ett jätte jobb, jag skall ta hand om mig själv. Den Olydige Diabetikern

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet!! Min kropp är sönderstressad och sönderbantad. Vigde ett år åt VV för där äter man ju av allt men inte alltid så de borde ju bli enklare. Men tjena! Bara en massa räknande! Av min vikt och på maten. Gick bara ner fyra kilo på ett år. Undrar varför? Fick dessutom en schysst ätstörning så här på väg mot 40 med sdestruktivt beteende eftersom jag hela tiden jämförde mig med "alla andra".

    Nu har jag hittat LCHF. Vet att det kommer att ta tid. Tänker dricka vin och äta jordgubbar med grädde ibland på lördagar eller någon annan dag solen skiner och livet är gott. Jag promenerar, tränar och/eller gräver i trädgården dagligen. Det får ta den tid det tar. Räkna kolhydrater tänker jag INTE göra. Jag mår toppen av att käka LCHF. Ja. Överviktigt är jag. Men det FÅR ta tid för jag tänker baske mig leva livet under tiden!

    Ha det fint!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla :) Ja det låter som du hittat en sund livsstil och som sagt det är bara att njuta av den goda maten och livet. :)

      Ha det gott Thess

      Radera
  3. Bra skrivet! Kastade ut vågen för många år sedan. Vet om jag väger mig 1gång å vikten inte motsvarar min uppblåsta förväntning så spårar jag ur totalt. Väger mig flera gånger om dagen å där emellan äter jag och i värsta fall kräks. Startade upp m strikt lchf för ung 1månad sedan och det är första gången på hur länge sen som helst som jag inte har tänkt på att stoppa munnen full så fort jag ska "koppla av".
    Ha det bäst Esme

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad kul att strikt funkar och du hittat din väg! Grattis!

      Thess

      Radera
  4. För mig är det en stress att äta mjukt och enformigt. Jag blir dyster. Ska ut och resa nästa vecka. Inga överdfrifter då. Men sen prova på äggdiet samt att jag tänker på krispig vitkål med vinäger och olivolja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska köra det som är bäst för en själv inte för någon annan. Jag har testa alla former av lchf som finns. Sen efter ett tag så utvärderar jag hur jag och min kropp mår och den och jag mår bäst med strikt kost. Sen naturligtvis så svävar ju även jag ut. Men då vet jag att jag inte alls mår lika bra. :)

      Thess

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Tack för ett bra inlägg, Jag är så mycket den du beskriver. All hets och stress över vad vågen ska visa och alla gånger man väger sig per/dag. Nej det måste få ett slut. Vill även säga tack för att du är en så bra inspiration. Tack. Kram halso_koket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv snälla du. Ja det är viktigt att lyssna på både kroppen och framförallt hur man mår. Denna hets och stress som blivit är inte nyttig någonstans så vi måste försöka bryta trenden!

      Kram Thess

      Radera